Opotřebování železničních kolejnic jízdou
Opotřebování železničních kolejnic jízdou je mnohem větší, než by se laikovi na prvý pohled zdálo.
Hledíme-li na ocelovou kolejnici, přes niž mihne se několikráte denně váha nákladových a osobních vlaků, tu zdá se nám, že material koleje následkem valení se kol přes něj nijakého opotřebení ani neutrpěl a že kolejnice jest po odjezdu vlaku v témže stavu jako před ním.
Že tomu tak není, uznáme ovšem ihned pováživše, že po určité době nutno příliš »ojezděné« kolejnice na dráze postupně odstraňovati a nahražovati novými, a že náklad na kolejový material, který činí jednu z největších položek ve vydání správy dráhy, byl příčinou, že původní lité kolejnice nahražovány profily z kujného železa a nyní všeobecně ocelovými, na jichž trvanlivost kladou se stále větší požadavky.
Zajímavý příklad až na krajní mez ojezděné kolejnice podává nám obrázek, představující profil vyměněné ocelové koleje na jedné z tratí v Union Elevated Loop Railway« v Chicagu, jež tvořila vnější kolejnici v zátočině převýšené as 76 mm ; po dobu 8 měsíců vydána byla opotřebení a během tohoto času přejelo přes ni kol 8 millionů kol.
Čárkovaný obrys značí profil normálný, neojetý, s které byl material nejen ošoupán, nýbrž přes něj po krajích jak vidno i vymačkán.
témata článku:
Diskuze k článku „Šokující opotřebení kolejnic na frekventované trati za necelý rok“