Americké a evropské rychlíky.
Američané se velice pyšní neobyčejnými výkonnostmi, jakých dosahují nové rychlíky mezi Chicagem a New-Yorkem, jež jedou cestovní rychlostí 77,5 km a průměrnou rychlostí 79 km za hodinu.
Poslední dobou se výkonnost tohoto rychlovlaku ještě zvýšila, a tak před nedávnem urazil tento Chicagsko - New-York-ský expresní vlak bez nebezpečí 85 km za hodinu.
Dlužno poznamenat, že tyto v pravdě bleskové vlaky jsou nádherně zařízeny, mají elektrické osvětlení, jídelnu, knihovnu, holičský salon a obyčejné i solné lázně; obsluhu obstarávají komorníci a komorné.
Velmi značnou rychlostí však jezdí i rychlovlaky evropské. Nejrychlejší evropský vlak je novy francouzský expresní vlak rivierský „Côte d’Azur-Rapide“, který obstarává denně od 2. ledna do 5. května spojení mezi Paříží a Mentone.
Pro trať dlouhou 1111 km potřebuje jen 14¾ hodiny jízdní doby, do které je započítáno 15 zastávek se 65 minutami, tak že průměrná jeho rychlost dle jízdního řádu činí 81.3 km za hodinu; cestovní rychlost jeho však se páčí na jen na 78,3 km za hodinu.
Nejvyšší průměrnou rychlost dosahuje vlak na trati Valence-Avignon, totiž 93 km, a mezi Dijon a Laroche, totiž 91,4 km za hodinu „Train rapide“ č. 17, (Paříž-Nizza) má průměrnou rychlost jen 76 km za hodinu, „Train de luce“ jen 76,2 km a „Rapide“ č. 7 má 71,3 km za hodinu.
témata článku:
Diskuze k článku „Rychlost rychlíků na začátku minulého století? I dnes jim mohou některé naše vlaky závidět“