Ochranný přístroj soustavy Lange-Möck pro vozy tramwayové.
U elektrických drah pražských zaveden byl na zkoušku přístroj nahoře jmenovaných vynálezců v Dortmundě. Přístroj ten je velmi jednoduchý a vyhovuje mnohým podmínkám kladeným na podobná ochranná opatření. Úplně dokonalým ovšem není, má také své vady, ale je hoden toho, aby příslušné zkoušky byly s ním předsevzaty.
Hlavních podmínek, jichž vyplnění dlužno žádati na ochranném zařízení pro vozy tramwayové, je velmi mnoho; jsou as následující:
1. Přístroj nesmí činiti nemožným neb nesnadným spojení dvou vozů motorových neb vozu motorového s vozem vlečným.
2. Při seřadění vozů za sebou, na př. v remissi, nesmí tomuto seřaďování přístroj vaditi a nesmí se při sražení vozů porouchati.
3. Apparat musí býti samočinný, protože v případu neštěstí nelze spoléhati na duchapřítomnost řidiče, který by teprve přístroj měl uvésti v činnost.
4. Spodní obrys přístroje musí mít v poloze klidu určitou vzdálenost od úrovně ulice, aby nemohl být poškozen nahodilými předměty neb nerovností terainu.
5. V nebezpečí musí se přístroj přitlačiti samočinně, úplně a těsně k zemi a pojati na sebe povalenou osobu, aby byla zachráněna před těžkým poraněním.
6. Přístroj musí být jednoduchý, protože složité přístroje potřebují časté opravy, stávají se v době potřeby neschopnými a vypovídají službu.
Uvedený ochranný rám soustavy Lange-Möckovy znázorňují dva pohledy fotografické a dva náčrtky. Celý přístroj je montován na první traverse A plošiny vozu motorového pomocí dvou pohyblivých ramen B , která jsou klouby spojena s připevňující tyčí přinýtovanou na traverse. Na ramenech B jsou připevněny pomocí kloubů pákové tyče C, na nichž do určité výše napnuta provazová síť D, která má zabrániti, aby se předmět nedostal do mřížoví pák. Tyče C spojeny jsou příčnou tyčí E, která na obou koncích svých nese otočné spojky F i s pákami G, které jsou rovněž otočně spojeny.
Na pákách G uložena deska J ze silného dírkovaného plechu, která má pojati na sebe předměty neb osoby dostavší se pod vůz tramwayový. Tyto páky jsou uloženy na hřídelích H poblíže předních kol vozu a jsou prodlouženy na zad, kdež na konci zvláštním závažím K udržují přístroj v normalné poloze.
K tomuto stručnému popisu našeho přístroje třeba podotknouti následující o jeho působení: Narazí-li ochranná síť D, která na své dolejší obrubě jest opatřena malými pryžovými kolečky H ve výši asi 70 mm nade dlažbou, na nějakou překážku, zatlačí se zpět, čímž také zasunou se ramena F sedící na hřídeli E. Tím sníží se spodní deska J a přitiskne se těsně ke kolejím resp. k jízdné dráze. Předmět ležící v cestě nebo člověk, který před vůz upadnul, je deskou nabrán a tak uchován před dalším poškozením.
Jakmile byl motorový vůz zastaven a předmět odstraněn, vrátí se opětně přístroj do svého původního a nové činnosti schopného stavu.
Závěs ochranné sítě D nalézá se asi 30 cm před deskou J, takže při její zasouvání současně se deska přitiskne ke dlažbě a smýká se pak před vozem, takže žádný předmět pod desku se dostati nemůže.
Zdroj: archiv Bejvávalo.cz, původní autor neznámý.
S popsaným přístrojem provedla správa pražských elektrických podniků pokusy, které měly výsledek dosti příznivý. Mechanismus ten má však také své vady, hlavně tu, že kryje toliko předek vozu v jeho šířce a neposkytuje dosti ochrany po stranách vozu mezi ochrannou sítí R a koly vozovými.
Mimo tento uvedený přístroj montují se u elektrických drah pražských ještě dva jiné přístroje, z nichž jeden má za účel překážku odstraniti a druhý zabrániti úplně, aby předmět nedostal se pod kola vozu. Oba přístroje nejsou dosud vyzkoušeny a třeba tudiž vyčkati příslušného jich osvědčení.
témata článku:
Diskuze k článku „Konec nehodám, kdy tramvaj přejede člověka“