Silniční válec
Silniční válec slouží k uválení vozovky silniční. Je zařízen buď pro potah koňský nebo pro pohon parní.
Potahový válec je litinový, dutý buben, jehož ocelový hřídel je uložen v rámu, do kterého lze zasadití oj pro potah. Při válení se jezdí nejdříve s válcem prázdným o váze 3—5 t, pak se válec naplní vodou, aby se zvětšila váha, po případě je válec opatřen po obou stranách truhlíky na přítěž štěrkovou nebo pískovou; zatížený válec má pak 4—8 t. Cena válce kolísá od 1800 K asi do 2500 K.
Válec parní je silniční lokomotiva se širokými, těžkými koly, o celkové váze 13 až 18 t.
K parnímu válci přísluší:
1. Rekvisitní vůz pro nářadí a potřeby.
2. Dvě voznice na vodu.
3. Pojízdné čerpadlo.
4. Skarifikator či silniční pluh na rozrývání vozovky.
Válec s celým zařízením stojí 23.000 až 29.000 K. Za půjčení válce platí se denně (l0hod.) 70 K a dopravní výlohy.
Postup při válení
Před válením se povrch ojeté vozovky skarifikatorem rozryje. Dobytý štěrk, přeházením zbavený prachu a drtě, rozprostře se znova na kameninu a přikryje se novým, drobně tlučeným štěrkem. Nanesený štěrk se zhruba uválí, přikryje zásypem drti kamenné nebo jílovitého písku a pak za stálého kropení se dokonale uválí.
Výborně se osvědčuje t. zv. »kalení kameniny«. Ze silničního prachu a škrábků vytvoří se v kalužích na banketech kal, který se hází před pojíždějící válec. Kal zateče do kameniny a tvoří pak dobrý tmel. Před posledními jízdami posype se válený povrch pískem. Válení silnic vyžaduje určitých zkušeností, aby výsledek byl dokonalý.
témata článku:
Diskuze k článku „Jak se stavěly kvalitní silnice a jak stavbu zdražily moderní technologie - použití parního válce?“