Jak se stavěly kvalitní silnice a jak stavbu zdražily moderní technologie - použití parního válce?

rubrika: historické články / architektura a stavebnictví, původně vyšlo: Hospodářský slovník naučný 1924, autor Kyr.
Zajímá vás, jak se v minulosti válcovala silnice a jaký pokrok a zvýšení nákladů přinesla náhrada koní za parní válce? To vám detailně popíše článek z roku 1924.
Následující text pochází z roku 1924

Silniční válec

Silniční válec slouží k uválení vozovky silniční. Je zařízen buď pro potah koňský nebo pro pohon parní.

Potahový válec je litinový, dutý buben, jehož ocelový hřídel je uložen v rámu, do kterého lze zasadití oj pro potah. Při válení se jezdí nejdříve s válcem prázdným o váze 3—5 t, pak se válec naplní vodou, aby se zvětšila váha, po případě je válec opatřen po obou stranách truhlíky na přítěž štěrkovou nebo pískovou; zatížený válec má pak 4—8 t. Cena válce kolísá od 1800 K asi do 2500 K.

Válec parní je silniční lokomotiva se širokými, těžkými koly, o celkové váze 13 až 18 t.

K parnímu válci přísluší:

1. Rekvisitní vůz pro nářadí a potřeby.
2. Dvě voznice na vodu.
3. Pojízdné čerpadlo.
4. Skarifikator či silniční pluh na rozrývání vozovky.

Válec s celým zařízením stojí 23.000 až 29.000 K. Za půjčení válce platí se denně (l0hod.) 70 K a dopravní výlohy.


Postup při válení

Před válením se povrch ojeté vozovky skarifikatorem rozryje. Dobytý štěrk, přeházením zbavený prachu a drtě, rozprostře se znova na kameninu a přikryje se novým, drobně tlučeným štěrkem. Nanesený štěrk se zhruba uválí, přikryje zásypem drti kamenné nebo jílovitého písku a pak za stálého kropení se dokonale uválí.

Výborně se osvědčuje t. zv. »kalení kameniny«. Ze silničního prachu a škrábků vytvoří se v kalužích na banketech kal, který se hází před pojíždějící válec. Kal zateče do kameniny a tvoří pak dobrý tmel. Před posledními jízdami posype se válený povrch pískem. Válení silnic vyžaduje určitých zkušeností, aby výsledek byl dokonalý.


Původní zdroj historického článku:
Hospodářský slovník naučný 1924, autor Kyr.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
19. března 2018


Diskuze k článku „Jak se stavěly kvalitní silnice a jak stavbu zdražily moderní technologie - použití parního válce?“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.