al. Teprve loni sestrojila pařížská firma »Werner Frères« novou dvojkolku, kterou jsme svým čtenářům již předvedli.
Stroj tento jest konstrukce dosti jednoduché a váhy nikoli přílišné. Vzdor tomu neosvědčuje se přece, a to z toho důvodu, že motor, sám o sobě dosti těžký, cele spočívá na vidlici kola předního, čímž se jeho slabá konstrukce přes dovolenou míru zatěžuje. Patrně dali se vynálezci při tom vésti snahou, aby se každý bicykl prostým zavěšením motoru na strojové kolo přeměniti dal. Tím stalo se však kolo těžkopádným a nesnadno řiditelným.
Další nevýhodou Wernerova kola byl způsob zapalování benzinových plynů. Dělo se to totiž pomocí benzinové lampy, čehož následek se jevil jednak v časté nesprávnosti při zapalování výbušné směsi, ale jednak i ve velikém nebezpečenství pro zdraví a život samotného jezdce, kdyby nastal pád kola, nechť již ztrátou rovnováhy, nebo poroucháním kola samotného.
Aby toto vážné nebezpečí bylo odstraněno neb alespoň zmírněno, zavedl Wernerův závod zapalování elektrické pomocí galvanických článků. Ale ani tím nebyla přivoděna náprava, neboť zase na druhé straně byla tím váha motoru značně zvětšena.
Motorová dvojkolka »Slavia« českého závodu Laurin a Klement
Teprve českému závodu podařilo se sestrojiti motorový bicykl, jenž všem požadavkům vyhovuje. A zdokonalení to způsobeno jest okolností dvojí. Předně přeložen byl motor do rámu, takže se jím nyní obě kola téměř rovnoměrně zatěžují, po druhé zavedeno bylo elektrické zapalování malým strojem magneto - elektrickým, takže nyní již není třeba voziti s sebou kapaliny hořlavé nebo žíravé. Hned prvním rozjetím vyvinuje se v zapalovači tolik elektřiny, že na zapalování výbušné směsi stačuje.
Stavba celého kola jest zvláště pevná; rám zhotoven jest z nejlepších ocelových rour o širokém průměru a přiměřené pevnosti. Vidlice sesílena jest zvláště. Kola opatřena jsou dvojitou ocelovou loukotí a pneumatickými obručemi o síle 50 mm. Pásová brzda objímá náboj předního kola (č. 6) a jest velice účinná, takže kolo skoro okamžitě se dá zastaviti.
Benzinový motor (č. 3) má sílu 1¼ až 1¾ koní a upevněn jest v rámu mezi předními příčkami; za ním umístěn jest úzký splynovač (karburator, č. 2), spojený s nádržkou benzinovou. Z něho vychází po pravé straně k motoru rourka, záklopkou opatřená. Záklopka ta řídí se pákou na levé straně řidítka, takže jezdec levou rukou pouhým stisknutím páky může kolo rozjížděti a zastavovati.
Zapalovač, sloužící k zapalování plynů benzinových v motoru, spojen jest s motorem zvláštní perovou pákou, přerušovačem elektrického proudu opatřenou. Zapalovač jest jednou z nejdůležitějších a nejcennějších novinek motorové dvoukolky »Slavia«. Přesným a jistým zapalováním jest úplně spolehlivý, pracuje bez baterie a akkumulátorův (odpadá při něm tedy každé obnovování článků nebo znovunabíjení akkumulátorů, což opatřiti si v mnohých krajinách bylo by i nemožné), — odpadají při něm i veškeré různé páky, u jiného elektrického zapalo
témata článku:
Diskuze k článku „Jak vypadal a fungoval první český motocykl Slavia od Laurin & Klement“