Asbestonové pražce železniční.
Snaha, nahraditi dřevěné a železné pražce betonovými, není nová. Hledělo se k tomu použiti betonu ztuženého železem, ale výsledky nebyly uspokojující.
V Německu byl sestrojen zvláštní druh pražců, t. zv. pražce asbestonové, které se velmi dobře osvědčily a jež jsou zaváděny na tratích hlavních s čilou dopravou, jako je na př. trať Kolín n. R.—Bonn nebo Berlín—Frankfurt n. O. Hlavní těleso těchto pražců je ze železového betonu a v místě, kde má býti patka kolejnice, je v pražci hmota z asbestu a cementu.
Tato hmota se s ostatní hmotou pražce při hotovení dokonale spojí, neboť obě obsahují cement. Pražec lze pro upevnění kolejnice vrtati jako dřevo. Šrouby v pražci velmi dobře drží a trvanlivost pražců jest u porovnání s pražci dřevěnými neomezená.
Jízda na kolejnicích s tímto podkladem je velmi pružná a měkká.
témata článku:
Diskuze k článku „Nebezpečný azbest jako surovina pro výrobu železničních pražců?“