Historický obrázek kolorovaný serverem Bejvávalo.cz, původní autor neznámý.
Americká lokomotiva nového typu.
Společnost Jižní Pacifické dráhy v Americe dala vystavěti ve světoznámých závodech Baldwinových pro stavbu lokomotiv ve Filadelfii několik ohromných lokomotiv zcela nového typu.
Zvláštností tohoto typu lokomotiv jest, že budka pro strojvůdce a topiče, která jest téměř u všech lokomotiv dosavadních vzadu za kotlem lokomotivy, jest přeložena úmyslně dopředu, aby měl strojvůdce lepší přehled trati a aby mohl lépe pozorovati rozličné signály bezpečnostní podél trati umístěné.
Této konstrukce lokomotivy vyžádala si žádoucí bezpečnost jízdy, neboť při ohromných rozměrech nynějších parních kotlů lokomotivních, které mívají průměr až 2 m, nebylo možno při budce vzadu umístěné uspořádati dostatečně velká okénka, jimiž by mohl strojvůdce pozorovati trať; mimo to pak kotel svými rozměry znemožňoval širší rozhled i těmito malými okénky.
Konstrukci umožnila volba paliva; lokomotiva jest totiž vytápěna petrolejem, který jest shromážděn pod tlakem v nádržce na tendru za lokomotivou a potrubím je přiváděn k topeništi vpředu lokomotivy. Při vytápění uhlím nebylo by toto uspořádání možné, neboť jest třeba v zájmu bezpečnosti jízdy,aby strojvůdce i topič byli pohromadě a aby potřebný materiál, vodu a palivo, měli pokud možno při ruce.
Budka jest velmi prostorná a má v přední stěně dvě velká zasklená okna; veškeré ústrojí, jímž jest lokomotiva ovládána, jest umístěno tak, že strojvůdce nemusí při jeho obsluhování odvracet zraku od trati a může zůstat neustále obrácen čelem ve směru jízdy.
Stroj lokomotivy jest sdružený parní stroj o čtyřech válcích, umístěných po páru na každé straně lokomotivy. Kotel jest 2 m v průměru, 14,6 m dlouhý o výhřevné ploše 575 m², což je dvakrát tolik, než činí výhřevná plocha lokomotiv obyčejných. Celek spočívá na deseti nápravách, z nichž osm jest poháněno. Váha lokomotivy ve službě je 196 tun a s tendrem, obsahujícím 40.000 l vody a 13000 l petroleje, 304 tun.
Se jmenovanou zásobou vody a petroleje může lokomotiva projeti i nejdelší trati bez zastávky. Tažná síla lokomotivy obnáší 42.750 kg a umožňuje dopravu vlaků o 500 až 600 tunách s největší rychlostí na všech rozmanitých stoupáních, jaká vykazuje trať v pásmech Hor Skalních a pohoří Sierry Nevady.
Data tato zajisté dovolí zařadit nový typ lokomotivy Pacifické dráhy mezi nejzajímavější zjevy, vyskytující se v stavbě železnic Nového Světa.
témata článku:
Diskuze k článku „Zvláštní parní lokomotiva, na které je všechno obráceně“