Rekonstrukce mostu císaře Františka Josefa.
Práce provedené za účelem rekonstrukce mostu císaře Františka Josefa svěřené pražské železářské společnosti akciové dříve Ruston a spol. byly tímto způsobem vykonány : Dne 1. května počalo se sesilováním příčních nosičů, kteráž práce bez přerušení komunikace trvala až do konce července.
Nosiče tyto mají nyní pateronásobnou bezpečnost oproti dřívější jednoduché bezpečnosti. Zároveň byly sesíleny čtyři věžovité pilíře tím, že do věží byly postaveny nové pilíře, takže dosavádní věže mají pouze dekorační účel. Nové pilíře spočívají na zdivu s olověnou podložkou a jsou dále podepřeny dvěma velkými železnými deskami. Následkem nedostatečného místa byla tato práce prováděna neobyčejným způsobem, totiž tím, že se nejdříve počalo montováním nejvyššího dílu.
Hotová část pilíře byla z dola vytlačena vzhůru pomocí hydraulického lisu na lešení vztýčeném uvnitř staré věže a ostatní části byly postoupně dále montovány. Na počátku srpna byl most uzavřen obecenstvu, neboť byly staré řetězy sundavány a zároveň upevňovány podélné nosiče.
Následkem rezovitosti starých článků řetězových na starých svorníkách následkem velké výše a neprístupnosti jednotlivých částí konstrukce, jež musily býti sňaty, a pak následkem nepříznivého počasí prodloužily se poněkud tyto práce. Sesilování podélných nosičů trvalo až do konce září.
Zároveň byla montována nová lůžka do věží. Jak obtížná byla tato práce, dokazuje nejlépe ta okolnost, že jediný kus vážil 45 metr. centů a musil býti vyzvednut do výše 19 metrů nad jízdní dráhu mostu. Nejtěžší prací bylo však vyměňování kotvových desek Staré desky vážily každá 67 metr. centů, nové 99 metr. centů, vyměňování nemohlo se tudiž díti obyčejným způsobem, ale bylo použito patentního řetězu dle systému Gallyho, tak že pomocí hydraulických čerpadel vyměňování bylo velmi pohodlně provedeno
Počátkem října počala se montovati nová lana, jež dodala firma Felten a Quilleaume v Manheimu, mající světový patent na tato lana. Tahacími zkouškami se objevilo, že lana mají pevnost 14 až 17 009 kg. na jeden čtvereční centimetr. To je již dostatečným důkazem, jak značně bylo postaráno o jistotu mostu pro budoucnost.
Připomenouti dlužno, že přes všechny obtíže a nebezpečí neudálo se na stavbě mostu ani jedno neštěstí. Dále uvésti nutno, že se musí zápasiti s velkým návalem vody ve štolách na straně staroměstské, kde jsou dvě lokomobily dnem i nocí zaměstnany čerpáním vody.
Zbývá ještě pouze vložení již napjatých lan do pouzder a podle všeho obtěžkací zkouška bude vykonána již uprostřed ledna 1898. tak že dle největší pravděpodobnosti v této době bude most opět odevzdán veřejné dopravě. Dozor nad stavbou vede, jak známo, se strany obce pražské vrchní inženýr pan Jiří Soukup.
témata článku:
Diskuze k článku „Jak probíhala rekonstrukce pražského mostu císaře Františka Josefa?“