Lanová dráha přes Michiganské jezero v Americe.
Stavba tunelu pod jezerem Michiganským za účelem zásobování Chicaga vodou vyžadovala velice zajímavého zařízení pro dopravu materiálu i dělníků.
Lanové dráhy, jichž se užívá v dolech již od nepamětných časů pro dopravu rud nebo uhlí, jsou všeobecně známy. Snadno se pak naskytuje myšlenka užiti podobného dopravního prostředku v případě, kdy, jak tomu je na uvedeném jezeře, následkem častých prudkých bouří pravidelná doprava lodní je téměř nemožná.
Lanovou dráhu ku stavbě tunelu pod jezerem sestrojil a postavil George W. Jackson v Chicagu. Dráha jde nad jezerem v délce 2200 m a končí v budově postavené nad vstupem do tunelu.
Dráha je podporována v průměrné výši 10½ m nad hladinou jezera 24 ocelovými věžemi, stojícími na čtyřech nohách a postavenými ve vzdálenostech asi 90 m. Konstrukce věžní byla řešena se zvláštním zřetelem na velikou stabilitu, aby věže odolaly nej prudšímu vlnobití i vichřicím.
Vlastní lanová dráha sestává pak ze dvou nosných ocelových lan o průměru 3,4 cm a dvou lan tažných o průměru 2,2 cm, jež jsou uspořádána po obou stranách věží Po každé straně věží se děje doprava jiným směrem.
Nádržky z ocelového plechu, zavěšené na vozíku pojíždějícím na dvou drážkových kolech za sebou uspořádaných, slouží k dopravě materiálu i dělníků. Každá nádržka má obsah 10 m³.
Vozík opatřen je samočinným svěradlem, kterým se spojuje s tažným lanem. Toto se pohybuje rychlostí 90 m za minutu. Za obyčejných okolností může být současně na trati asi 50 vozů ve vzájemných vzdálenostech po 90 m.
Lanová dráha tato je poháněna elektromotorem na střídavý proud' o výkonnosti 25 HP a počtu obrátek 600 za minutu.
témata článku:
Diskuze k článku „Jedinečná lanovka, vedoucí přes 2 km široké jezero“