Parní lokomotiva se může zdát symbolem síly, kterou nic nezastaví. Jak vám ale ukáže historický článek z roku 1895, tak ke znehybnění takového silného stroje o váze desítek tun může někdy stačit i nepatrný hlemýžď.
Národní listy - 1895, autor neuveden.Proč mají vlaky stejný rozchod kolejí jako kola vozů římských legií?
[ téma: 1937, železnice, koleje, historie ]Koleje mají na téměř celém světě rozchod 1435 mm. Co je ale pravdy na legendě, že za tuto míru mohou dávné vozy římských legií? Článek z roku 1937 vám nabízí jedno z možných vysvětlení, proč George Stephenson pro rozchod své legendární lokomotivy zvolil právě tento rozměr.
Lidové noviny - 1937, autor Kt.Rok 1933: Proč Němcům v Liberci vadila lanovka na Ještěd?
[ téma: 1933, Ještěd, lanovka, národnostní problémy, T. G. Masaryk, Němci, Liberec ]Stavba nové lanovky na Ještěd byla událost, která významně ovlivnila celý Liberecký kraj. V Liberci ale za časů první republiky žilo velké množství Němců, kteří měli k lanovce řadu připomínek. Oslovili s nimi dokonce i prezidenta T. G. Masaryka. Historický článek z roku 1933 vám o tom prozradí víc.
Národní listy - 1933, autor neuveden.Rok 1922: Budou nové vlaky rychlejší než letadla?
[ téma: 1922, železnice, rychlost, vlak, stíhačka ]Jaká byla podle dávných železničních odborníků maximální rychlost vlaku, kterou dokázaly koleje vydržet bez poškození? Jaké revoluční typy lokomotiv a vlaků by měly být schopné tento rychlostní limit radikálně překročit a překonat tak rychlost letadel? To se dozvíte v článku z roku 1922.
Lidové noviny - 1922, autor neuveden.Rok 1930: Mladý železničář, který přišel o život při záchraně neopatrné cestující
[ téma: 1930, železnice, nádraží, smrtelná nehoda ]6. listopadu roku 1930 se na nádraží ve Frýdlantě nad Ostravicí odehrála tragická událost, způsobená nezodpovědným chováním jedné cestující. Dobový historický článek vám o této mimořádné události prozradí víc.
Lidové noviny - 1930, autor ač.Rok 1912: Děsivá statistika mrtvých a zraněných na železnici
[ téma: 1912, železnice, nehody, statistika ]Jízda vlakem je dnes pokládána za velmi bezpečný způsob dopravy. Historický článek z roku 1912 vás ale seznámí s neskutečně vysokou statistikou smrtelných zranění na železnici, která možná váš pohled na romantickou dobu parních vlaků radikálně změní.
Lidové noviny - 1912, autor neuveden.Rok 1909: Kdo byli takzvaní zajíci, proti kterým bojovala ruská železnice?
[ téma: 1909, Rusko, železnice, černý pasažér ]Černí pasažéři trápí každého dopravce po celém světě. Historický článek z roku 1909 vám ukáže, jakými vychytralými způsoby se tehdy mnozí chytráci snažili bez koupě jízdenky cestovat vlakem v Rusku.
Lidové noviny - 1909, autor neuveden.Rok 1922: Proč strojvůdce vyskočil z rozjeté parní lokomotivy a jak potom dopadl její průjezd Bohumínem?
[ téma: 1922, železnice, strojvůdce, mimořádná událost, nehoda, Bohumín ]Rozjetá, ale nikým neřízená parní lokomotiva je hodně nebezpečná věc, schopná způsobit velké škody na zdraví a majetku. Článek z roku 1922 vás seznámí s případem, kdy k podobné mimořádné události došlo při cestě parního vlaku do Bohumína.
Lidové noviny - 1922, autor neuveden.Rok 1908: Kníže Lobkovic a jeho vážný úraz na pražském nádraží
[ téma: 1908, Praha, nádraží, kníže Lobkovic ]Spadli jste někdy na kluzkém vlakovém nástupišti? Článek z roku 1908 vám popíše, co vše následovalo, když tuto nepříjemnou zkušenost na smíchovském nádraží na vlastní kůži bolestivě zažil kníže Jiří Lobkovic.
Lidové noviny - 1908, autor neuveden.Rok 1924: Sněhová kalamita na železnici - zasypané koleje, vymrzlé vagóny a život riskující železničáři
[ téma: 1924, zima, želenznice, sníh ]Závěje čerstvého sněhu a mráz ke správné české zimě určitě patří. Když je zimy ale už příliš, tak to dokáže řadě lidí velmi zkomplikovat život. Článek z roku 1924 vám popíše, jaké problémy tehdy přinesla krutá zima železničářům i cestujícím.
Lidové noviny - 1924, autor -i-